Gardar Eide Einarsson
The Purpose of a System is What it Does
Gardar Eide Einarsson. Foto: Gui Martinez.
Når
Hvor Stenersen
Vi avslutter utstillingsåret med en stor utstilling viet samtidskunstneren Gardar Eide Einarsson.
Utstillingen vil fylle Stenersen og er den hittil mest omfattende museumspresentasjonen av kunstnerskapet hans.
Som den første retrospektive utstillingen i museumsformat av Gardar Eide Einarssons (f.1976) kunstnerskap, vil The Purpose of a System is What it Does presentere en oversikt over 25 års virke.
Gardar Eide Einarsson flyttet til New York i 2001, dagen før terrorangrepene 11. september mot World Trade Center. Siden den gang har han stilt ut i museer og gallerier over hele verden og blitt en av de mest toneangivende kunstnerne innen nordisk kunst. I denne perioden har arbeidene hans tatt for seg aspekter ved undertrykkelse, statlig vold og propaganda, og varslet den populistiske tidsalder vi nå lever i preget av konflikt og illiberalisme. Slik viser han hvordan en vold som var usynlig, har blitt en del av hverdagen vår.
Utstillingen The Purpose of a System is What it Does samler sentrale verk fra kunstnerskapet, og inkluderer installasjon, skulpturer, video, arbeider på papir og maleri. I tillegg vil publikum få se en rekke nyproduserte verk som forankrer utstillingen i nåtiden og trekker opp linjer til veier videre.
Utstillingen inngår i Kodes serie med oversiktsutstillinger av kunstnere med personlig og profesjonell tilknytning til Bergen. Utstillingen vil bli ledsaget av en omfattende utstillingskatalog på engelsk og norsk.
Gardar Eide Einarsson: Caligula, 2010. Installation view, Kunsthalle Fridericianum, Kassel © Gardar Eide Einarsson/BONO
Gardar Eide Einarsson: Flagwaste, 2017. Installation view © Gardar Eide Einarsson/BONO
Gardar Eide Einarsson: Flagwaste, 2017 (detail). © Gardar Eide Einarsson/BONO
Gardar Eide Einarsson: Black Iron Prison, 2022. © Gardar Eide Einarsson/BONO
Gardar Eide Einarsson: Blitzed, 2019. © Gardar Eide Einarsson/BONO