Kan hende er det vakkert. Kunstsamleren Rolf Stenersen
Åpner på Stenersen 10. mars
Edvard Munch: Rolf Stenersen (1925–26). Foto: © Munchmuseet
Hvem var Rolf Stenersen og hva drev ham til å gi bort to enestående kunstsamlinger til fellesskapet?
Gjennom 164 høydepunkter fra kunstsamlingen undersøkes Stenersens kunstidealer, interesser og ambisjoner.
Kjøp billettRolf Stenersen (1899–1978) var Norges mest profilerte samler av moderne kunst på 1900-tallet.
Bare 37 år gammel donerte han en stor samling bilder av Edvard Munch og yngre norske kunstnere til Oslo kommune.
I 1971 overdro han sin nye samling av europeiske modernister som Paul Klee, Pablo Picasso og Sonia Delaunay til Bergen by.
De to samlingene teller til sammen mer enn 1000 verk og forvaltes i dag av Kode og MUNCH.
«Kan hende det er vakkert» presenterer et bredt utvalg høydepunkter fra de to samlingene.
Utstillingen viser Stenersens betydning for norsk kunstliv og lar samlingene møtes for første gang på 50 år.
Her vises kjente internasjonale og norske kunstnere som Paul Klee, Pablo Picasso, Edvard Munch, Else Hagen, Per Krohg, Reidar Aulie, Arne Ekeland, Jakob Weidemann, Max Ernst, Teddy Røwde, Käthe Kollwitz, Helene Schjerfbeck og Vasilij Kandinskij.
Pablo Picasso: Sylvette (1953)
Asger Jorn: Komposisjon, udatert. Foto: Dag Fosse/Kode
Else Hagen: Familie, 1950. Foto: Richard Jeffries/Munchmuseet
Gunnar S. Gundersen: Hvit sol / White Sun (1966)
Edvard Munch: Melankoli, 1911. Foto: Ove Kvavik/Munchmuseet
Ludvig Karsten: Portrett av Rolf Stenersen, 1925. Sten Stenersen Jr. samling. Foto: Tor S. Ulstein /Kunstdok
Jakob Weidemann: Den gale, 1943. Foto: Juri Kobayashi/Munchmuseet
«Nei, kunsten er ikke skjønn. Så snart et kunstverk virker vakkert, er det gammalt og uten himmel.»
Hvem var Rolf Stenersen?
Rolf Stenersen var aksjemegler, kunstsamler, sprinter og forfatter. I ung alder ble han kjent med Edvard Munch og fulgte kunstneren tett gjennom de siste tiårene av hans liv.
Med utgangspunkt i Munchs bilder ble Stenersen interessert i yngre norsk samtidskunst. Senere fikk samlingen en mer internasjonal profil.
Gjennom tematiske innganger til samlingen, hvor også arkivmateriale og Stenersens eget forfatterskap trekkes inn, retter utstillingen oppmerksomheten mot sentrale strømninger på 1900-tallet.
Samlingen ble til i en tid da kunstnere eksperimenterte med form og farge på nye måter. Den gir dermed et unikt bilde av den moderne kunstens fremvekst i første halvdel av 1900-tallet, og av samlerens rolle i kunstlivet.
Stenersen fortalte selv i intervjuer at han ikke hadde «dommerinnstillingen» når han så ny kunst. At folk bare vil se det som er pent, betraktet han som «en slags åndelig dovenskap».
Pablo Picasso: Død hane og krukke / Dead Cock and Jar (1953).
Per Krohg: Skuespillerinnen, trolig 1927. Foto: Richard Jeffries/Munchmuseet
Paul Klee: Innhegning for tykkhuder, 1940. Foto: Dag Fosse/Kode
Siri Derkert: Fuglelandskap, udatert. Foto: Dag Fosse/Kode
Käthe Kollwitz: Døden med pike på fanget, 1934-37. Foto: Dag Fosse/Kode
Sonia Delaunay: Komposisjon nr. 1173 / Composition No. 1173 (udatert / undated)
Kunst, litteratur og kapital
Stenersen engasjerte seg i samtidens diskusjoner om kunst, målformer, pengepolitikk, seksualmoral og psykoanalyse, og var ikke redd for å være kontroversiell.
Som forfatter interesserte han seg for det underbevisste driftslivet og eksperimenterte med automatisk skrift. Også som samler foretrakk Stenersen bilder som ga ham innsikt i menneskesinnets skjulte sider.
Samlingen spenner fra abstrakte arbeider til sosialt engasjert kunst, og viser en særlig sans for det spontane og uttrykksfulle. Det sterkt personlige preget gjorde at samlingen ble oppfattet som et selvportrett av samleren selv.
«Jeg har helst kjøpt slike bilder som gir meg mest, som kler mitt eget sinn og lynne. Altså prøvd å gi et bilde av mitt eget sinn ved hjelp av andres malerier.»
Bokutgivelse
I tilknytning til utstillingen utgis boken med samme tittel «Kan hende er det vakkert. Kunstsamleren Rolf Stenersen». Boken gir et innblikk i Stenersens forfatterskap, samlerinteresser og hans sentrale rolle i formidlingen av sin samtids kunstnere.
Om utstillingen
Utstillingen vil vises på Kode fra 10. mars – 27. august.
Prosjektet er et samarbeid mellom MUNCH og Kode.
Kurator ved Kode: Frode Sandvik
Kurator ved MUNCH: Kari J. Brandtzæg
Bokredaktør: Heidi Amundsen