Hopp til innholdet

Kan hende er det vakkert. Kunstsamleren Rolf Stenersen

Åpner på Stenersen 10. mars

Portrett av Rolf Stenersen malt av Edvard Munch

Edvard Munch: Rolf Stenersen (1925–26). Foto: © Munchmuseet

Når

Hvor Stenersen

Inngang 150/100/0 kr

Hvem var Rolf Stenersen og hva drev ham til å gi bort to enestående kunstsamlinger til fellesskapet?

Gjennom 164 høydepunkter fra kunstsamlingen undersøkes Stenersens kunstidealer, interesser og ambisjoner.

Kjøp billett

Rolf Stenersen (1899–1978) var Norges mest profilerte samler av moderne kunst på 1900-tallet.

Bare 37 år gammel donerte han en stor samling bilder av Edvard Munch og yngre norske kunstnere til Oslo kommune.

I 1971 overdro han sin nye samling av europeiske modernister som Paul Klee, Pablo Picasso og Sonia Delaunay til Bergen by.

De to samlingene teller til sammen mer enn 1000 verk og forvaltes i dag av Kode og MUNCH.

«Kan hende det er vakkert» presenterer et bredt utvalg høydepunkter fra de to samlingene.

Utstillingen viser Stenersens betydning for norsk kunstliv og lar samlingene møtes for første gang på 50 år.

Her vises kjente internasjonale og norske kunstnere som Paul Klee, Pablo Picasso, Edvard Munch, Else Hagen, Per Krohg, Reidar Aulie, Arne Ekeland, Jakob Weidemann, Max Ernst, Teddy Røwde, Käthe Kollwitz, Helene Schjerfbeck og Vasilij Kandinskij.

Et kubistisk maleri av en kvinne med hestehale.

Pablo Picasso: Sylvette (1953)

Et fargestrekt og abstrakt maleri.

Asger Jorn: Komposisjon, udatert. Foto: Dag Fosse/Kode

Et maleri i grove strøk som viser en kvinne som roper, med ene brystet ute og et spedbarn liggende på fanget. Rundt henne står og sitter to unge jenter.

Else Hagen: Familie, 1950. Foto: Richard Jeffries/Munchmuseet

Abstrakt bilde av Gunnar S. Gundersen

Gunnar S. Gundersen: Hvit sol / White Sun (1966)

Et maleri som viser en kvinne som sitter ved et blodrødt bord med en enslig potteplante.

Edvard Munch: Melankoli, 1911. Foto: Ove Kvavik/Munchmuseet

Et malerisk portrett av en mann, sett fra siden.

Ludvig Karsten: Portrett av Rolf Stenersen, 1925. Sten Stenersen Jr. samling. Foto: Tor S. Ulstein /Kunstdok

Et fargerikt abstrakt maleri med ulike blomsterformer rundt noe som ligner en innsjø.

Jakob Weidemann: Den gale, 1943. Foto: Juri Kobayashi/Munchmuseet

«Nei, kunsten er ikke skjønn. Så snart et kunstverk virker vakkert, er det gammalt og uten himmel.»

Rolf Stenersen

Hvem var Rolf Stenersen?

Rolf Stenersen var aksjemegler, kunstsamler, sprinter og forfatter. I ung alder ble han kjent med Edvard Munch og fulgte kunstneren tett gjennom de siste tiårene av hans liv.

Med utgangspunkt i Munchs bilder ble Stenersen interessert i yngre norsk samtidskunst. Senere fikk samlingen en mer internasjonal profil.

Gjennom tematiske innganger til samlingen, hvor også arkivmateriale og Stenersens eget forfatterskap trekkes inn, retter utstillingen oppmerksomheten mot sentrale strømninger på 1900-tallet.

Samlingen ble til i en tid da kunstnere eksperimenterte med form og farge på nye måter. Den gir dermed et unikt bilde av den moderne kunstens fremvekst i første halvdel av 1900-tallet, og av samlerens rolle i kunstlivet.

Stenersen fortalte selv i intervjuer at han ikke hadde «dommerinnstillingen» når han så ny kunst. At folk bare vil se det som er pent, betraktet han som «en slags åndelig dovenskap».

Et abstrakt maleri av Picasso som viser en hane og en krukke

Pablo Picasso: Død hane og krukke / Dead Cock and Jar (1953).

Et maleri av en kvinne i lang mørkeblå kjole som sitter i en vinrød lenestol med treutskårede detaljer.

Per Krohg: Skuespillerinnen, trolig 1927. Foto: Richard Jeffries/Munchmuseet

Et abstrakt maleri med sorte rune-skriftaktige former på en bakgrunn av store røde og rosa former.

Paul Klee: Innhegning for tykkhuder, 1940. Foto: Dag Fosse/Kode

Et abstrakt maleri med et landskapsmotiv med sol og farger.

Siri Derkert: Fuglelandskap, udatert. Foto: Dag Fosse/Kode

Litografi i sort hvitt som viser en voksen person som holder et sykt barn på fanget.

Käthe Kollwitz: Døden med pike på fanget, 1934-37. Foto: Dag Fosse/Kode

Abstrakt bilde i primærfargene rødt, gult og blått som viser runde former.

Sonia Delaunay: Komposisjon nr. 1173 / Composition No. 1173 (udatert / undated)

Kunst, litteratur og kapital

Stenersen engasjerte seg i samtidens diskusjoner om kunst, målformer, pengepolitikk, seksualmoral og psykoanalyse, og var ikke redd for å være kontroversiell.

Som forfatter interesserte han seg for det underbevisste driftslivet og eksperimenterte med automatisk skrift. Også som samler foretrakk Stenersen bilder som ga ham innsikt i menneskesinnets skjulte sider.

Samlingen spenner fra abstrakte arbeider til sosialt engasjert kunst, og viser en særlig sans for det spontane og uttrykksfulle. Det sterkt personlige preget gjorde at samlingen ble oppfattet som et selvportrett av samleren selv.

«Jeg har helst kjøpt slike bilder som gir meg mest, som kler mitt eget sinn og lynne. Altså prøvd å gi et bilde av mitt eget sinn ved hjelp av andres malerier.»

Rolf Stenersen

Bokutgivelse

I tilknytning til utstillingen utgis boken med samme tittel «Kan hende er det vakkert. Kunstsamleren Rolf Stenersen». Boken gir et innblikk i Stenersens forfatterskap, samlerinteresser og hans sentrale rolle i formidlingen av sin samtids kunstnere.

Om utstillingen

Utstillingen vil vises på Kode fra 10. mars – 27. august.

Prosjektet er et samarbeid mellom MUNCH og Kode.

Kurator ved Kode: Frode Sandvik
Kurator ved MUNCH: Kari J. Brandtzæg

Bokredaktør: Heidi Amundsen