Lotte Konow Lund. Det hun sa.
Omfattende separatutstilling
Lotte Konow Lund, Politisk depot / Political Depot, 2025. ©Lotte Konow Lund/BONO.
Når
Hvor Stenersen
Kode har gleden av å presentere en separatutstilling med Lotte Konow Lund, hennes første omfattende presentasjon i barndomsbyen Bergen.
Utstillingen vil vise både eldre og helt nye verk fra kunstnerens 30 år lange karriere.
Lotte Konow Lund (f. 1967) har vært en tydelig stemme i norsk kunstliv i over 30 år, og regnes i dag som en av landets fremste samtidskunstnere. Sommerens utstilling på Kode inngår i serien med presentasjoner av sentrale norske kunstnere med forbindelser til Vestlandet og Bergen.
«Det hun sa» er kuratert av Ana María Bresciani og følger Konow Lunds kunstnerskap gjennom vel 100 verk fra fra studenttiden og frem til i dag, fra tidlige og lite eksponerte arbeider frem til nye produksjoner som vises for første gang.
Utstillingen viser hvordan Lotte Konow Lund over lang tid har belyst og bearbeidet samfunnsaktuelle tematikker som klasse og feminisme, religion og vold. Hennes nysgjerrighet og sterke samfunnsengasjement kommer også tydelig frem i hennes forfatterskap og mange bidrag til det offentlige ordskiftet.
❤❤❤❤❤❤ Denne utstillingen er vond og morsom – og den setter seg.
Lotte Konow Lund: Det vidunderligste / The Most Wonderful, 2000. Videostill.
Lotte Konow Lund: 66 minutter / 66 Minutes, 2014. ©Lotte Konow Lund/BONO.
Lotte Konow Lund: Mykt vev / Soft Tissue, 2025 ©Lotte Konow Lund/BONO.
Lotte Konow Lund: Mykt vev / Soft Tissue, 2025 ©Lotte Konow Lund/BONO.
Lotte Konow Lund: Konow Lund museum (fra "Dagbøkene 2014–16"). ©Lotte Konow Lund/BONO.
Lotte Konow Lund: Selvportrett/Self-Portrait, 1999. ©Lotte Konow Lund/BONO.
Lotte Konow Lund: Domestic Violence, 2001. (Videostill).
Lotte Konow Lund: Santiago Sierra, fra serien / from the series "The Good Greed", 2010.
Lotte Konow Lund: Babyface Assassin (1999) (Videostill).
Konow Lunds tanker om kunstens rolle som en samfunnsorientert praksis er et viktig omdreiningspunkt i utstillingen. Arbeidene spenner over en rekke teknikker, fra videokunst, skulptur og maleri til grafikk, installasjon og en sosial kunstpraksis basert på samarbeid og dialog.
«Det hun sa» åpner med videoinstallasjonen Det vidunderligste (2000), hvis tittel refererer til karakteren Nora i Henrik Ibsens Et dukkehjem, samt en interaktiv reproduksjon av den første lydmaskinen brukt som rekvisitt ved Nationaltheatret, Lyden av penger (2018–2019). Tidlige signaturverker innen video (1998–2003) vises også, og utforsker temaer som selvbekjennelse og kvinnelig identitet.
Tegning har vært en sentral del av kunstnerskapet og har en gjennomgående plass i utstillingen, blant annet verk fra serien The Good Greed (2010) som refererer til filmen Wall Street (1987) og utforsker hvordan kunst kan knyttes til perioder med sosioøkonomiske endringer. I en slående ny serie gouache-malerier med tittelen Politisk depot og Mykt vev (begge 2025) utforsker Konow Lund traumer, sorg og helbredelse gjennom fragmenterte kropper i søvn og mørke.
Sentrale temaer som politisk uro og terror behandles også, inkludert installasjonen 66 minutter (2014) og skulpturen Løfte, segne, bære, holde, legge (2014), som tematiserer terrorangrepene 22. juli 2011. Disse verkene gir et viktig perspektiv på Konow Lunds dype sosiale og kunstneriske engasjement.
Utstillingen følges av en katalog med nyskrevne tekster av kurator Ana María Bresciani, kunsthistoriker Amy Tobin, journalist og forfatter Lena Lindgren og dramatiker og poet Cecilie Løveid.
Utstillinga til Lotte Konow Lund er skarp, hard og konfronterande. Ho pirkar i nygrodde sår, får oss til å skutte oss, hugse og minnast.
Om kunstneren
Lotte Konow Lund er billedkunstner og professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og Chelsea College of Art and Design i London.
Hun har tidligere hatt separatutstillinger ved blant annet Kunsthall Trondheim, Henie Onstad Kunstsenter, Lillehammer Kunstmuseum og Vigelandsmuseet. Hun har deltatt i en rekke gruppeutstillinger, blant annet ved Louisiana Museum of Modern Art i Danmark og Pratt Institute i New York.
Konow Lund har utgitt bøkene Om kunst, 25 kunstnersamtaler (2021) og Dagbøkene januar 2014 – februar 2016 (2016).
Lotte Konow Lund. Foto: Ellen Lande Gossner.
Lotte Konow Lund: Bergen alltid Bergen hjem til Bergen (fra "Dagbøkene 2014–16"). ©Lotte Konow Lund/BONO.