Fuglen Fenghuang
Konsert arrangert av nyMusikk Bergen i samarbeid med Kode.
Frode Haltli (akkordeon) NyNorsk Messingkvintett og Geir Strande Syrrist (slagverk) forener krefter i et nytt og grensesprengende samarbeid, inspirert av den mytiske fuglen Fenghuang. Bli med inn i hittil uhørte lydlandskap, og opplev urfremførelsen av hele fire nye verk for messingkvintett, akkordeon og slagverk av Anders Hannevold, Hans Blok, Jonas Skaarud og Frode Haltli selv.
NyNorsk Messingkvintett
Frode Haltli, akkordeon/komponist
Geir Strande Syrrist, slagverk
Kjøp billettTrekkspillet er et fritungeinstrument: Lyden produseres ved at en fritt vibrerende metalltunge settes i svingning ved hjelp av lufttrykk. I dette prosjektet utforskes akkordeonet som blåseinstrument, med alle de forbindelser som da oppstår til en messingkvintett – og slagverk.
Den sjangeroverskridende akkordeonisten Frode Haltli danner her et nytt ensemble sammen med NyNorsk Messingkvintett og slagverkeren Geir Strande Syrrist. Vi utforsker noisepotensialet i instrumentene og beveger oss langs slitte linjer til vi møtes i rustne samklanger. Fra Innlandet i Norge trekkes forbindelseslinjer til fjellene i Tibet, jakoksen og det første fritungeinstrumentet, det kinesiske munnorgelet sheng, inspirert av den mytiske Fuglen Fenghuang.
Repertoar (alle verkene er urfremføringer):
Frode Haltli: Fenghuang (2025)
Verket tar utgangspunkt i akkordeonet som blåseinstrument, med alle de forbindelser som da oppstår til en messingkvintett – og slagverk. Det første fritungeinstrumentet, munnorgelet sheng, oppsto i Kina, kanskje allerede ca. 12-1400 før vår tidsregning, og var ifølge myten et instrument som skulle både ligne visuelt og lydlig den mytiske fuglen fenghuang. Dette verket vil gå fra det homogene som et utgangspunkt, men også søke å frigjøre mytiske krefter fra Fuglen Fenghuang.
Anders Hannevold: Between grains (2025)
Between grains bruker Hannevolds kjente miniatyr-stil i en musikalsk vandring på ulike risåkre. Verket henter inspirasjon fra honkyoku; stykker for shakuhachi som går tilbake til 1300-tallet i det føydale Japan, spilt av vandrende zen-munker kjent som Komusō (munk av «ingenting»). Denne fraseringen veves inn i et synergisk formspråk hvor stillhet, støy, tvetydige og ikke klart definerte toner farger musikken og ensemblet.
Hans Blok: Yak (2025)
Jaken er et langhåret storfe som finnes i Sentral-Asia. I Tibet-regionen brukes den som lastdyr som bærer utstyr og husholdning til bøndene gjennom bratte fjellskråninger. Når den merker fare, kan den snu og få alle andre jakene til å trampe nedover. På smale stier kan utfallet bli fatalt. Det dynamiske forholdet mellom bøndene og jaken har inspirert skapelsen av dette musikkverket. Samt den tradisjonelle musikken fra Tibet og Sentral-Asia.
Jonas Skaarud: A murmur of some lost thrush (2025)
A Murmur of Some Lost Thrush er en utslitt kjortel, der bruddstykker av Guillaume de Machauts middelaldermusikk gnis ut og fordamper i støy, støv, ensomme linjer og rustne akkorder.
Medvirkende:
Frode Haltli
(f. 1975) er komponist og utøver på akkordeon, opprinnelig fra Solør. Han har vært solist med orkestre over hele verden, og opptrådt med samme selvfølgelighet på samtidsfestivaler i Warsawa, Witten og Huddersfield som på internasjonal kammermusikk-, jazz- og folkemusikkfestivaler. Først som utøver, senere ofte med egne komposisjoner og arrangementer. Frode Haltli har utgitt en rekke plater på det velrennomerte tyske plateselskapet ECM, bl.a. flere album med Trygve Seim. I eget navn debuterte Haltli med «Looking on Darkness» (ECM 2002), et album som mottok Spelemannprisen i kategorien samtidsmusikk. På «Passing Images» (ECM 2007) spiller han egne komposisjoner og bearbeidelser av skandinavisk folkemusikk med Arve Henriksen, Garth Knox og Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. På «Air» (ECM 2016) spiller Haltli verker av Bent Sørensen og Hans Abrahamsen med TrondheimSolistene og Arditti-kvartetten.
NyNorsk Messingkvintett
har gjort seg bemerket med over 50 urfremføringer siden debuten i 2016, og har skapt et repertoar med et helt særegent uttrykk gjennom å koble samtidsmusikk med litteratur og scenekunst. Ensemblet har iverksatt nyskapende prosjekter på tvers av sjangergrensene, og samarbeidet med artister som Trygve Seim, Per Arne Glorvigen, Tora Augestad, Erlend Skomsvoll og Jorun Marie Kvernberg.
Det nye prosjektet med Frode Haltli vil være en forlengelse og videreføring av kvintettens arbeid i grenselandet mellom samtidsmusikk, folkemusikk og jazz. Ved å inkludere slagverkeren Geir Strande Syrrist, håper vi på å forme et spennende og kreativt nytt ensemble til dette prosjektet. Strande Syrrist vikarierer jevnlig i orkestre som Oslo-filharmonien, Operaorkestret og KORK og er også aktiv som kammermusiker, med oppdrag på store festivaler som bla. Oslo Kammermusikkfestival og Helgelandsfestspillene.
Jonas Skaarud
(f. 1990) er en norsk komponist fra Oslo. Han er opptatt av reduksjon og skrøpelighet, stillstand og svake dynamikker, og kombinerer utvidede teknikker, prepareringer og mikrotonalitet med enkle og nedstrippede tonale strukturer. Musikken hans tar ofte utgangspunkt i bearbeidelser av gammel musikk.
Hans Sampath Blok
(f. 1990, Sri Lanka), er en Nederlandsk-Norsk komponist som er bosatt i Elverum. Han fullførte sin mastergrad i komponering hos Ståle Kleiberg ved NTNU i 2017. Verkene av Hans har blitt fremført av blant annet Trondheim Symfoniorkester, Norrlandsoperan, AskoSchoenberg Ensemble og Nederlandsk Blåseensemble. For øyeblikket forsker Hans på Sri Lankansk musikk, og hvordan han kan implementere dette i sine egne komposisjoner.
Anders Hannevold
(1992-) er en Bergensk komponist med en utdanning og særkompetanse innen japansk folkemusikk. Han fikk i 2024 Lindemanprisen: De Unges Pris, og musikken hans blir regelmessig fremført over hele verden. Han var også med i talentsatsingen KUPP 2.2 og mottar for tiden Statens Arbeidsstipend. Anders er også engasjert i frivillig arbeid innenfor samtidsmusikkmiljøet, bl.a. som tidligere leder i nyMusikk.
Konserten arrangeres i samarbeid med nyMusikk Bergen.