Hopp til innholdet

SAMLING

Utvalgte verk fra Kodes rikholdige samlinger

Et kvinneportrett malt i vakre farger

Henrik Sørensen: Damportrett, 1914. Kode. Foto: Dag Fosse.

Når

Hvor Lysverket

Permanenten og Lysverket høsten 2026: Opplev verk fra våre fantastiske samlinger!

Vi åpner dørene til spennende presentasjoner av kunst og kunsthåndverk fra renessansen og frem til i dag. Følg med utover våren for smakebiter.

Gled deg til å dykke ned i nyinnkjøpt samtidskunst, skatter fra samlingen som ikke har vært vist på nesten 100 år og kjente mesterverk!

Kodes samling har kommet til fra ulike velgjørere, stiftelser og samlere. I vår tid vokser samlingen med cirka 100 verk i året.

Slik bygger vi videre på en 200 år lang innsamlingstradisjon, hvor vi samler sentrale norske kunstnerskap, men også internasjonale referanseverk.

Utstillingen vil inkluderer et bredt spekter av kunstneriske uttrykk og medier.

Åpner gjennom høsten 2026. Datoer oppdateres fortløpende.

To kinesiske vaser

Par vaser, porselen, Yongzheng-stil, Kina (ca. 1900). Kode. Foto: Dag Fosse.

En kinesisk gravskulptur formet som en kamel

Gravfigur, kamel, Tang-dynastiet (år 618-907). Kode. Foto: Dag Fosse.

En kinesisk skål

Skål i porselen med dragemotiv, Qianlong-stil, Kina, siste halvdel av 1800-tallet. Kode. Foto: Dag Fosse.

Kinasamlingen

Kode har Norges største samling av kinesisk kunst og kunsthåndverk. Samlingen inneholder flere tusen gjenstander og omfatter blant annet broderte silkedrakter, tusjmalerier og porselen av høy kvalitet.

Kinasamlingen rommer mange historier. Den største delen av samlingen kom til Bergen i tidsrommet 1907-1935 som gave fra Johan W. Munthe. Munthe bodde hele sitt voksne liv i Kina og ønsket med dette å legge grunnlaget for et studium av kinesisk kunst og kultur i sin egen hjemby.

Samlingen har flere ganger tidligere vært vist i Permanenten. Etter flere års fravær åpner vi dørene til et nykuratert gjensyn med Kinasamlingen.

Norges eldste kunstsamling

Bli med inn i Bergens kunstverden tidlig på 1800-tallet, da Norges eldste kunstsamling ble grunnlagt her. Vi viser skatter av europeisk malerkunst fra 1400-1840.

J.C. Dahls verden

Johan Christian Dahl (1788-18) var den første norske kunstneren som fikk internasjonal innflytelse, og fortellingen om ham og hans elever har vært en viktig del av norsk kunsthistorie. I denne presentasjonen begynner vi tidligere og forteller om de norske kunstnerne som Dahl lærte av, og de som virket samtidig med ham.

Et maleri av norsk skogslandskap

J.C. Dahl: Dalføre med foss, 1845. Kode. Foto: Dag Fosse.

Et nederlandsk detaljert maleri av mennesker på isen

Hendrick van Avercamp: Vinterlandskap, 1608. Kode. Foto: Dag Fosse.

Et brelandskap i maleri.

Georg Anton Rasmussen: Buabreen i Hardanger, 1872. Kode. Foto: Dag Fosse.

Et nordnorsk landskap av et fiskevær langs kysten

Johan Nielssen: Ved Henningsvær, udatert. Kode.

Et nordnorsk landskapt av snedekt kyst med oversnødde nordlandsbåter

Otto Sinding: Vinterdag i Lofoten, 1886. Kode. Foto: Dag Fosse.

En detalj av en rikt dekorert kommode

Kabinettskap, Antwepen, ca. 1680 (detalj). Furu og eik finert med jakaranda, ibenholt og skilpadde. C. Sundts samling, Kode. Foto: Dag Fosse.

En rikt dekorert vase

Vase, 1791, Den Kongelige Porcelainsfabrik, Hans Meehl. C. Sundt-samlingen, Kode.

C. Sundts gave

Visste du at Kode har landets nest største samling av kunsthåndverk og design? Samlingen teller over 40 000 gjenstander, men kjernen i den stammer fra forretningsmannen og filantropen Christian G. Sundt (1816-1901). I 1889 ga han en storslagen gave på over 500 antikviteter som startkapital til det unge kunstindustrimuseet i Bergen. Mange av klenodiene stammet fra adelige og kongelige samlinger, og har fortsatt i dag status som praktstykker av internasjonalt format. Senhøsten 2025 ønsker vi å vise Sundts gave i hele sin bredde for publikum.

Harriet Backers verden

I denne presentasjonen løfter vi frem miljøet rundt Harriet Backer med særlig fokus på malerskolen hennes. Malerskolen ble igangsatt ca. 1892 og varte frem til kunstakademiet ble etablert i 1909 - etter dette holdt Backer bare noe privatundervisning. Gjennom sitt virke som kunstner og lærer, og som kvinnesakskvinne, ble Backer en viktig rollemodell for mange i sin samtid.

Et maleri av en ung kvinne i hatt

Lul Krag: Kvinneportrett, 1912. Kode. Foto: Dag Fosse.

et maleri av et interiør med vakre møbler

Harriet Backer: Mitt atelier, 1918. Kode. Foto: Dag Fosse.

Et maleri av en eldre kvinne som sitter tankefull i en lenestol

Astrid Welhaven Heiberg: Gammel kone, 1917. Kode. Foto: Dag Fosse.

Et maleri med blomstermotiv

Harald Brun: Glorie De Dijon, 1904. Kode. Foto: Dag Fosse.

En hodeskalle og kråkebolle malt i kubistisk stil

Pablo Picasso: Hodeskalle og kråkeboller / Cranium and Star Fishes (1947). Foto: Dag Fosse. © Succession Pablo Picasso / BONO

En kunstværk i grafiske former og blågule toner

Gunnar S. Gundersen, Uten tittel, 1961. Olje på lerret. © Gunnar S. Gundersen/BONO. Fra Erling Nebys samling.

Moderne kunst: Stenersen og Nebys samlinger

Høydepunkter fra norsk og internasjonal modernisme og konkret kunst, fra de to samlingene Kode forvalter etter Rolf Stenersen og Erling Neby.

Et stillbilde fra en performance av en danser i tradisjonelle klær

Ahmed Umar: Talitin The Third, 2024 (Video still). Kode. © Ahmed Umar/BONO

Et moderne maleri av en udefinert tekstil kvalitet med huller

Kristin Austreid: Hull 1, 2024. Kode. © Kristin Austreid/BONO

En stor installasjon i sterke farger

Liam Gillick: A diagram of the factory once the former workers had cut extra windows in the walls, 2005 (installation view). Kode. © Liam Gillick/BONO

Samtidsverk 2020-2025

Museumssamlinger blir til gjennom donasjoner, deponier og innkjøp – og formes av pågående faglige diskusjoner i kunstfeltet. Som et av Norges største kunstmuseer, har Kode et ansvar for å dokumentere vår egen tids kunst for ettertiden.

Høsten 2026 vil Lysverkets tredje etasje fylles med samtidsverk som er ervervet de siste fem årene, både innenfor billedkunst, kunsthåndverk og design!

Liam Gillick

Høsten 2026 viser Kode tre verk av den britiske kunstneren Liam Gillick i Tårnsalen, gitt i gave til museet i 2025.

Liam Gillick (f. 1964, Storbritannia) er en internasjonalt anerkjent kunstner basert i New York som arbeider med skulptur, installasjon, tekst og film. hans praksis undersøker hvordan sosiale og økonomiske strukturer former vår hverdag. Verkene reflekterer kunstnerens interesse for produksjonsprosesser og organisasjonsstrukturer i en postindustriell kontekst. Gillick var en del av Young British Artists (YBA) og har blant annet stilt ut på Documenta, Veneziabiennalen, Moma og Palais de Tokyo.