Hopp til innholdet

Urfolkshistorier

Stor internasjonal gruppeutstilling åpner i april

Et maleri i sterke farger som viser flere mennesker som går i en rekke over ryggen på en stor krokodille.

Acelino Tuin Huni Kuin, Movimento dos Artistas Huni Kuin, «Kapenawë pukeni», 2022. MASP. Foto: Daniel Cabriel/MASP Opphavsrett: © Acelino Tuin Huni Kuin

Når

Hvor Stenersen.

Vises på Stenersen våren og sommeren 2024:

I samarbeid med Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) presenterer Kode den omfattende gruppeutstillingen Histórias indígenas/Urfolkshistorier.

«Histórias Indígenas/Urfolkshistorier» åpnet på MASP 20. oktober, før den kommer til Bergen i april 2024.

Utstillingen presenterer ulike beretninger om urfolks opplevelser fra Sør-Amerika, Nord-Amerika, Oseania og Norden, gjennom kunst og visuell kultur.

Utstillingen er kuratert av kunstnere og forskere som enten selv er medlem av en urbefolkning eller har urfolkopphav.

Utstillingen består av rundt 285 verk skapt av mer enn 170 kunstnere og dekker et bredt spekter av medier, typologier, opprinnelser og tidsperioder, fra før den europeiske koloniseringen og frem til i dag.

Utfordrer «historie»-begrepet

Til tross for den store internasjonale og tidsmessige bredden tar ikke prosjektet mål av seg å være altomfattende – snarere tvert imot.

I den forbindelse er det viktig å reflektere over betydningen av ordet «histórias» på portugisisk, som skiller seg fra hvordan «histories» brukes på engelsk.

Begrepet «histórias» omfatter både fiksjon og fagprosa, historiske så vel som personlige beretninger av både offentlig og privat karakter, på både mikro- og makronivå.

På norsk har begrepet «historier» en lignende dobbeltbetydning og kan bety både en tolkning av fortiden og en personlig fortelling.

Disse begrepene har dermed en mer polyfonisk, reflekterende, åpen, ufullstendig, prosessuell og fragmentert valør enn den tradisjonelle betydningen av historie.

Hva vises i utstillingen

«Urfolkshistorier» består av åtte deler: Syv viet til de ulike regionene i Sør-Amerika, Nord-Amerika, Oseania og Norden, og én tematisk del viet til urfolksaktivisme rundt om i verden.

Igjen er målet ikke å fullt ut representere bredden av de komplekse, mangefasetterte urfolkshistoriene fra hver enkelt region, men mer å gi et tverrsnitt, et fragment eller et utvalg av slike historier i kortfattede men relevante inndelinger – slik at de kan sidestilles med andre historier fra andre deler av verden.

Det vil bli utgitt to store publikasjoner i forbindelse med utstillingen. Utstillingskatalogen utgis på portugisisk, norsk og engelsk, og gjengir verkene i utstillingen og inneholder essay om hver av delene skrevet av kuratorene.

En antologi utgis på portugisisk og engelsk, og består av tekster fra ulike forfattere valgt ut av kuratorene. Denne bidrar til å bygge opp et mer mangfoldig, inkluderende og flerfoldig bilde av urfolkshistorier.

Et fotografi av en kvinne i tradisjonelle klær fra Peru som står med en knyttet hånd løftet, og et lett smil.

Alexander Luna: Maxima Acuña en Tragadero Grande delante de la Laguna Azul [Maxima Acuña in Tragadero Grande in front of the Laguna Azul], 2012. Collection of the artist, Lima, Peru.

Et maleri av fire kvinner i et åpent hus i leire og strå. De er nakne og to bærer spedbarn på armen. De sitter på krakker eller i hengekøyer. To bærer tradisjonell kroppsmaling.

Duhigó: Nepu Arquepu [Monkey Hammock], 2019. MASP Collection.

En rekke fargerike objekter og malerier i et utstillingsrom med hvite vegger

View of the exhibition Indigenous Histories 2023. Photo: Eduardo Ortega - Acervo do Centro de Pesquisa do Museu de Arte de Sao Paulo Assis Chateaubriand

Et abstrakt maleri i ulike farger.

Jan (Djan Nanundie) Billycan: All the Jila, 2006. Natural earth pigments and oil on canvas. National Gallery of Australia, Canberra.

Et abstrakt maleri med runde former og snirkler i blåtoner.

Sandy Adsett: Koiri Series, 1981. Acrylic on board. Collection Sandy Adsett, and Ngāti Pāhauwera, Hastings, New Zealand.

Et kunstverk som viser en kvinne med fjærpryd klippet inn i et landskap og teksten "I hunt and gather at Superstore".

Joi T. Arcand: Oskinikiskwēwak “I hunt and gather at Superstore”, 2019. Photography. Indigenous Art Collection, Crown-Indigenous Relations and Northern Affairs Canada, Quebec

En rekke fargerike objekter og malerier i et utstillingsrom med en brun vegg

From the exhibition "Indigenous histories" at MASP. Photo by Eduardo Ortega.

Foto av to kunstverk på vegg, ett fotografi av en gruppe samiske kvinner i sort-hvitt omgitt av en rosa ramme i reinskinn og pels, og et lite trykk av et koftekledt par som kysser, omgitt av en ramme utført i duodji-teknikk.

Left: Sophus Tromholt, Elen Clemetsdatter with daughters, Kautokeino, 1882–1883, Collection of University of Bergen. Right: John A. Savio, Gánda ja nieida [Boy and Girl], ca. 1925–35, both works framed by works from Raisa Porsanger and Märjá Karlsen (2021).

Abstrakt bilde med firkantede former.

Anatjari III Tjakamarra: Novices Showered with Sparks, 1974. Synthetic polymer paint on prepared cloth board. National Gallery of Australia.

En rekke fargerike objekter og malerier i et utstillingsrom med hvite vegger

View of the exhibition Indigenous Histories 2023. Photo: Eduardo Ortega - Acervo do Centro de Pesquisa do Museu de Arte de Sao Paulo Assis Chateaubriand

Et objekt i perler og ulike teknikker.

Barry Ace: Sacred Water II, 2016. Beads, porcupine quills, original chart, felt-tipped pen, ballpoint pen and dye. National Gallery of Canada.

En rekke fargerike objekter, tepper og malerier i et utstillingsrom med hvite vegger

View of the exhibition Indigenous Histories 2023. Photo: Eduardo Ortega - Acervo do Centro de Pesquisa do Museu de Arte de Sao Paulo Assis Chateaubriand

En utskåret figur i tre.

Arnold Monaaki Wilson: Mihaia te Tuatahi [The First Messiah], 1965. Puriri timber. Te Papa Tongarewa, purchase, 1999, with New Zealand Lottery Grants Board funds, Wellington.

Kuratorer for utstillingen

Abraham Cruzvillegas, kunstner (Mexico City)

Alexandra Kahsenni:io Nahwegahbow, Jocelyn Piirainen, Michelle LaVallee og Wahsontiio Cross fra National Gallery of Canada (Ottawa)

Bruce Johnson-McLean fra National Gallery of Australia (Canberra)

Edson Kayapó, Kássia Borges Karajá og Renata Tupinambá fra MASP (São Paulo)

Irene Snarby fra Kode (Bergen/Tromsø)

Nigel Borell fra Auckland War Memorial Museum (Auckland)

Sandra Gamarra (Lima)

Mer om utstillingen

Utstillingen vises på MASP i São Paulo fra 20. oktober 2023 til 25. februar 2024, og kommer deretter til Kode i Bergen, hvor den vises fra 26. april til 25. august 2024.

Utstillingens støttes av Nubank, Sotheby’s og det norske konsulatet. Kulturell støtte fra National Gallery of Australia og National Gallery of Canada.

Mer informasjon kommer frem mot åpning.

Se også