Hopp til innholdet

Nyheter

Utstillingsåpning i Brasil med samiske kunstnere

En utstillingsvegg med verk av urfolkskunstnere

Skrevet av: Maria Tripodianos

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Et stort antall samiske kunstnere er representert når den omfattende utstillingen Histórias indígenas/Urfolkshistorier åpner ved det prestisjefylte kunstmuseet MASP i São Paulo fredag denne uken.

Utstillingen kommer til Kode i april 2024.

– Urfolkskunst blir stadig mer aktuelt internasjonalt, og representerer en viktig motstemme, mener kurator Irene Snarby.

Histórias indígenas/Urfolkshistorier er et utstillingssamarbeid mellom Kode og Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP).

Den åpner i São Paulo fredag 20. oktober, og i Bergen 26. april 2024.

Snarby er en av 12 kuratorer for utstillingen som presenterer kunst og visuell kultur fra syv verdensregioner i Sør-Amerika, Nord-Amerika, Oseania og Norden/Sápmi.

Utstillingen inkluderer 285 verk av mer enn 170 kunstnere, fra før den europeiske koloniseringen og frem til i dag. Én tematisk del vies også til urfolksaktivisme rundt om i verden.

Utstillingen er kuratert av kunstnere og forskere som har urfolksopphav, og Snarby har ansvaret for avdelingen for kunst fra Sápmi på oppdrag fra Kode.

Hun har valgt ut 15 samiske kunstnere til utstillingen (se liste nederst) og er akkurat nå i São Paulo sammen med kunstner Lena Stenberg for å ferdigstille utstillingen sammen med resten av den internasjonale kuratorgruppen.

I tillegg er en gruppe samiske og norske kunstnere representert i den åttende avdelingen i utstillingen, som er viet urfolksaktivisme internasjonalt.

Tre kvinner står samlet foran en utstillingsvegg med tekst

Kodes kurator for den samiske avdelingen i utstillingen, Irene Snarby, i midten. Til venstre Line Daatland, direktør for samling og utstillinger ved Kode, og til høyre kunstner Lena Stenberg. Foto: Maria Tripodianos.

A group of people smiling to the camera.

Adriano Pedrosa, direktør MASP, Petter Snare, direktør Kode, Line Daatland og Irene Snarby sammen med Mette Tangen, generalkonsul i Rio de Janeiro og Odd Magne Ruud, Norges ambassadør i Brasil. Foto: Denise Andrade

En gruppe personer står på rekke. En kvinne snakker i mikrofon.

Irene Snarby sammen med andre kuratorer for utstillingen, som til sammen teller tolv personer fra syv verdensregioner, alle med urfolksbakgrunn. Foto: Maria Tripodianos

11 personer sitter samlet i en gruppe

Irene Snarby og representanter fra MASP sammen med andre kuratorer for utstillingen, som til sammen teller tolv personer fra syv verdensregioner, alle med urfolksbakgrunn. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Vi lever i et historisk øyeblikk, hvor en energisk bevegelse innen samtidskunsten gir økt synlighet for urfolkskunsten – en levende bevegelse som finner sted akkurat nå med kunstnere og kuratorer fra mange land og ulike kulturer […]

MASP om utstillingen

Et historisk øyeblikk

Snarby mener tiden er overmoden for urfolks tenkning, i en tid med massive klimautfordringer:

– Flere av kunstverkene representerer en viktig motstemme mot et økende overforbruk og naturødeleggelse, påpeker Snarby.

– Vi har vidt forskjellige utfordringer etter hvor vi bor på jordkloden, men noe som går igjen i den samiske tekningen, og hos andre urfolksgrupper, er nærheten til naturen, og en respekt for generasjonene før og etter oss, sier kuratoren.

Mange av de samiske kunstnerne har tidligere blitt møtt av overraskende trange rammer i kunstfeltet:

– Modernismen har dominert feltet og satt rammene for hva kunst skal være. Den samiske kunsten strekker begrepene, med en dyp respekt for kunsthåndverk, tradisjoner og det taktile. Dette opplever jeg har stort gjennomslag nå, sier Snarby.

En person i et utstillingsrom med installasjoner og objekter i mange farger

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Et utstillingsrom med installasjoner og objekter i mange farger

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Et utstillingsrom med installasjoner og objekter i mange farger

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Et utstillingsrom med installasjoner og objekter i mange farger

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Et utstillingsrom med installasjoner og objekter i mange farger

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Norge har vært bakpå

Snarby gleder seg til å vise utstillingen på Vestlandet hos Kode neste år.

– Dette er en gigantisk satsning, med aktører fra de fremste institusjonene i verden på urfolkskunst, som National Gallery of Canada som virkelig har gjort et betydningsfullt arbeid for feltet de siste årene, sier Snarby.

Internasjonalt har det vært en stor og genuin interesse for samisk samtidskunst lenge, og Snarby mener Norge har vært bakpå når det gjelder å fronte urfolkskunst.

– Allerede i 2003 deltok samiske kunstnere på en prestisjefylt utstilling i Venezuela, og de var tungt representert på Sakahàn på Nasjonalgalleriet i Canada i 2013.

– Gjennombruddet i Norge kom først i 2017 med satsningen til Documenta 14 i Kassel, og performancen There is no Sámi Dáiddamusea, på Nordnorsk kunstmuseum. Responsen har hele veien vært enorm, sier Snarby.

Disse kunstnerne deltar fra Sápmi

- Ingunn Utsi (f. 1948)
- Lena Stenberg (f. 1961)
- Iver Jåks (1932-2007)
- Marja Helander (f. 1965)
- Outi Pieski (f. 1973)
- Britta Marakatt-Labba (f. 1951)
- Joar Nango (f. 1979)
- Katarina Spik Skum (f. 1971)
- Alf Salo (1959-2013)
- Geir Tore Holm (f. 1966)
- Jon-Ole Andersen (1932-2023)
- Raisa Porsanger (f. 1988)
- Gjert Rognli (f. 1966)
- Márjá Karlsen (f. 1998)
- John Andreas Savio (1902-1938)

Også inkludert er to verk fra ukjente samiske kunstnere før 1900, og et fotografi av Sophus Tromholt (1851-1896).

I avdelingen som tematiserer urfolksaktivisme er gruppen Suohpanterror, Arvid Sveen, Máret Ánne Sara, Anders Sunna og Linda Aslaksen representert. Her har Snarby fått bistand av Susanne Hætta i kurateringen.

En utstillingsvegg i hvitt, med en rekke objekter, bilder og plakater

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

En utstillingsvegg i hvitt, med en rekke objekter, bilder og plakater

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

En utstillingsvegg i hvitt, med en rekke objekter, bilder og plakater

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

En utstillingsvegg i hvitt, med en rekke objekter, bilder og plakater

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

En utstillingsvegg i hvitt, med en rekke objekter, bilder og plakater

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Presse?

Se pressemelding med flere bilder av verk

Se også