Hopp til innholdet

Møt kunstnerne

Intervju: Ingeborg Gillebo

En kvinne med langt blondt hår ser i kamera. Hun er kledd i en blå skjorte.

Skrevet av: Anette Basso

Oppdatert

Foto: Handout fra artist

Mezzosopran Ingeborg Gillebo gjester Troldhaugen for første gang søndag.

– Dette er noe av den vakreste musikken jeg vet om, sier hun om programmet for konserten med romanser.

Gillebo har opptrådd på noen av verdens største operascener: The Met i New York og operafestivalen i Bayreuth, i Wien og ved Versailles.

Forrige uke sto hun på scenen i Grieghallen, da Harmonien oppførte Wagners Parsifal, og søndag gjester hun Troldsalen, sammen med pianist Lina Braaten.

Erwartung kan oversettes til forventning – hvilke forventninger kan publikum ha til søndagens konsert?

– De kan vente seg en reise i både kjent og ukjent musikk med norske og tyske tekster.

Hva slags forhold har du til Troldhaugen, og til Edvard Grieg og sangene hans?

– Dette blir mitt første besøk på Troldhaugen og jeg gleder meg stort! Det er en ære å gjøre denne konserten nettopp her, sammen med pianist Lina Braaten.

Jeg har alltid hatt et veldig sterkt forhold til Edvard Grieg og hans musikk. Sangene hans er veldig ofte på mitt repertoar og jeg liker spesielt godt bruken av elementer fra folkemusikken.

Kan du si litt om programmet for konserten: Hvilke følelser er det som formidles i løpet av disse sangene?

– Det er et meget vidt spekter av følelser vi skal igjennom, og som så ofte i kunsten så er det kjærligheten, livet og døden som står sentralt.

Her kan du få en smakebit fra øving av programmet, med Gillebo og pianist Lina Braaten:

Hvilket forhold har du til de ulike verkene som framføres?

– I den norske avdelingen var det meste av denne musikken ny for meg, eller noe jeg ikke hadde sunget før.

Lina og jeg har valgt ut sanger av Eivind Alnæs og Edvard Grieg og sett på hvordan de som komponister skriver musikk til tekster med ulikt innhold. En del av sangene har tekster av A.O. Vinje, og da kan man si at musikken er preget av en viss tyngde, jordnær og med elementer fra folkemusikken.

Vi har også sanger med tekstlige bilder fra hager og parker, hvor vi kan høre at musikken er preget av et mer parfymert og blomstrende tonespråk.

I avdelingen med tyske sanger har vi satt sammen en historie om kjærlighet, forventning, lengsel og død.

Dette er noe av den vakreste musikken jeg vet om, den bryter ut av den romantiske tradisjonen, sprenger grensene og utfordrer det som har vært. Tekstene har så mange dype bilder med lag på lag som jeg aldri blir ferdig med å tolke og undre meg over.

For å spille på konsertens tittel igjen: Hvilke forventninger har du selv til året 2023?

– Jeg har alltid fremtidstro og forventer et år med store musikalske opplevelser både på scenen og som publikummer selv. For meg er det viktig å også fylle på med inspirasjon og opplevelser.

Hva står på planen for Ingeborg Gillebo i året som kommer?

– Det blir en blanding av store og små konserter, og forestillinger, men mye av dette kan jeg ikke fortelle om enda.

Jeg vil trekke fram ett prosjekt som jeg brenner for: Sparebankstiftelsen/Dextra i samarbeid med KORK og musikklinjene på videregående skoler i Oslo skal gjøre Verdis Requiem i Oslo konserthus. Ungdommene, flere hundre av dem, utgjør koret!

Jeg husker selv hvor viktig disse møtene med det profesjonelle var, da jeg selv var ungdom og student. Verdis Requiem er i tillegg et verk som gjør sterkt inntrykk på oss alle. Jeg tror det blir et høydepunkt!

Bli med på konsert?

Pris: 290/250/100/50 kr