Hopp til innholdet

Møt kunstnerne

Intervju: Lydia Hoen Tjore

En kvinne med håret satt opp, ser mot høyre bildekant.

Skrevet av: Anette Basso

Oppdatert

Foto: Mirco Palazzi

Sopranen (og radøyværingen) Lydia Hoen Tjore har gjestet Troldhaugen flere ganger.

Søndag er hun tilbake i Griegs villa og lover en forsmak på våren vi har i vente.

Vi har hatt gleden av å se og høre deg på Troldhaugen flere ganger, blant annet med fjorårets romjulskonsert.

For snart fem år siden var du også med på verdens lengste Grieg-konsert i Grieg minutt for minutt, som vi kan se et klipp fra her.

Hvilket forhold har du til Troldhaugen, Grieg og musikken hans?

– Jeg har vært så heldig å få synge mange konserter på Troldhaugen fra jeg var ganske ung, både i villaen og i Troldsalen. Det er en helt spesiell stemning der, og naturen rundt gir på en måte ekstra liv til musikken.

Jeg elsker å synge Griegs musikk, den har et helt spesielt uttrykk som jeg opplever treffer mennesker uansett hvor i verden man fremfører den. Når jeg får synge musikken hans på Troldhaugen gir omgivelsene for meg en ekstra farge til musikken.

Konserten søndag blir den første av flere hvor Kode vier plass til Agathe Backer Grøndahl og musikken hennes. Hvordan vil du beskrive sangene du skal synge?

– Jeg skal synge samlingen «Barnets vårdag», og denne musikken gir virkelig en forsmak på våren sett gjennom barneøyne.

Sangene er lyse og lekne og jeg håper de vil gi litt vårlig glede til publikum!

Sjur Pollen Visuals

En forsmak på våren!

Som 13-åring ble du tatt opp i Griegakademiets talentprogram. I 2009 var du som 14 år gammel finalist i Norske talenter, og uttalte at du skulle bli «verdens beste sanger».

Hvordan vil du beskrive arbeidet ditt siden den gang?

– Å få leve av å synge er et fantastisk privilegium, men det krever mye disiplin å oppnå store mål, uansett hva du vil bli god i.

Drivkraften min har alltid vært at sangen og musikken gir meg en enorm glede. Da jeg begynte på Griegakademiets talentprogram som 13-åring visste jeg at det var sanger jeg ville bli.

Å synge opera er et komplekst fag som tar lang tid å mestre, og fordi du, stemmen og kroppen din hele tiden er i utvikling, må man også arbeide med instrumentet sitt gjennom hele livet som sanger. Det arbeidet har jeg alltid likt og syntes ha vært spennende.

Til slutt: Hvilke planer har du for året som kommer?

– I år skal jeg blant annet gjøre en del konserter i inn- og utland. Jeg medvirker også på en utgivelse av Griegs musikk, som er en gjenskapelse av en konsert Edvard Grieg gjorde sammen med den norske sopranen Borghild Bryhn-Langaard.