Hopp til innholdet

Om samlingene

Nikolai Astrup

En kvinne og et barn sitter i en utstilling, foran malerier av Nikolai Astrup

Foto: Dag Fosse / Kode

Nikolai Astrup (1880–1928) var en innovativ malerkunstner, grafiker og hagearkitekt.

Den rike Astrup-samlingen ved Kode viser bredden av Astrups liv, utviklingen av hans egenartete stil, og interessen for landskapet og folkloren på Vestlandet.

I samlingen finner vi sentrale verk som «Priseld», «Revebjeller», «Marsmorgen» og «Vårnatt i hagen».

Kode har tidligere vist samlingen av Nikolai Astrup i en egen utstilling. I 2021-22 har store deler av samlingen vært på utlån, og et mindre utvalg vises i Rasmus Meyer.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser to barn i en bjørkeskog, som plukker bær. I forgrunnen ser vi rosa revebjeller.

Nikolai Astrup: Revebjeller / Foxgloves (ca 1920). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser et tre i et vinterlandskap, med snødekte fjell i bakgrunnen.

Nikolai Astrup, Marsmorgen / A Morning in March (ca 1920). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser to personer som graver i en åker. Det er natt og månen er oppe over fjellene i bakgrunnen.

Nikolai Astrup: Vårnatt i hagen / Spring Night in the Garden (1909)

Astrupsenteret ved Kode

Sammen med Sparebankstiftelsen DNB har Kode i en årrekke hatt en stor satsning på Astrups kunstnerskap. I 2016 ble Nikolai Astrup forskingssenter for kunst og landskap etablert ved museet.

Hovedoppgaven ved senteret er utarbeidelsen av en resonnerende katalog over kunstnerens verker. I forbindelse med dette har forskningsgruppen gjennomført en dokumentering av Astrups brev og manuskripter, med transkripsjoner og engelske oversettelser for en digital publisering.

Klikk deg inn på nikolai-astrup.no for en oversikt.

Et utstillingsrom med verk av Nikolai Astrup på veggene.

Bilder fra utstillingen «Rå natur» / From the exhibition «Visions of Norway». Foto: Dag Fosse.

Kode har vist en rekke egne utstillinger om Nikolai Astrup de siste årene.

Astrup i Rasmus Meyers samlinger

Astrup står helt sentralt i Kodes samlinger, med en historie som griper tilbake til Astrups første separate utstilling i Bergen i 1908.

Flere av byens prominente borgere sikret seg verker, og blant kjøperne finner vi kunstsamleren og kjøpmannen Rasmus Meyer.

Frem til 1916 kjøpte Meyer flere verk av Astrup, med ett bestemt krav om kvalitet: «Af Astrups Billeder interesserer jeg mig kun for, hvad der er absolut første Klasses».

Etter Meyers død i 1916 donerte arvingene kunstsamlingen til Bergen kommune, men til stor fortvilelse for Astrup forble flere sentrale verk i familiens eie:

Jeg sørger over at Rasmus Meyers slegtninge fratog samlingen mit bedste soleiebillede – Meyer fik det for meget billig pris fordi det skulde være i hans samling.

Nikolai Astrup

Flere av disse verkene har endt opp i Sparebankstiftelsen DNBs samling og er nå gjenforent på Kode gjennom stiftelsens deponi.

Dette inkluderer også maleriet som skulle bli selve kronen i Rasmus Meyers samling, «Priseld», og som nå tilhører Sparebankstiftelsen DNB.

Dette var et av bestillingsverkene til Meyer, men salget ble aldri realisert da samleren brått døde i 1916.

Maleriet Priseld av Nikolai Astrup viser et motiv fra en sankthansfeiring, med et bål i bakgrunnen og dansende mennesker rundt. I forgrunnen ser vi en kvinne, som skuer mot festen.

Nikolai Astrup: Priseld / Midsummer Eve Bonfire (1915). Sparebankstiftelsen DNB.

I salene på Rasmus Meyer presenteres Astrup sammen med lærerne Harriet Backer og Christian Krohg, og andre banebrytende kunstnere fra sin egen tid, som Edvard Munch, Prins Eugen, J. F. Willumsen og Ludvig Karsten – som Astrup studerte sammen med i Paris.

Betydningen av Vestlandet som motiv i kunsten er dessuten en kjerne i Rasmus Meyers samlinger. Her utgjør nasjonalromantikeren J.C. Dahl et tyngdepunkt, med Astrup som et viktig bindeledd mellom de romantiske idealene og den modernistiske kunsten.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser et stort fjell malt i mørke grå og brune toner. I forgrunnen ser vi små hus, like ved et vann.

Nikolai Astrup: Kollen / Barren Mountain, 1905-06.

Astrup, modernismen og hagen

Utkanten er et gjennomgående tema i den tidlig-modernistiske landskapskunsten.

Et bidrag til denne fortellingen er historien om Nikolai Astrup, som henga seg til et lite sted på Vestlandet, i utkanten av Norge, langt borte fra resten av Europa.

Ikke bare inneholdt stedet Jølster en evig foranderlig serie av kunstneriske motiver, men Astrup formet også sine egne kunstverk i og med naturen. Dette uttrykkes spesielt i kunstnerhjemmet på Sandalstrand, Astruptunet, hvor liv og kunst smeltet sammen.

Hagen ble utarbeidet som et malerisk motiv i kunsten, men var også en gårdshage, med frukttrær, bærbusker og grønnsaker. Hagen bar frem betydelige matressurser for kunstnerens familie.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser en kvinne sammen med et barn. De befinner seg i en åker og plukker rabarbra.

Nikolai Astrup: Rabarbra / Rhubarb (1928). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser en mann og et barn i høyre bildekant. De beveger seg gjennom et landskap skildret i grønt og rødt, med en elv som renner ned mot en mølle.

Nikolai Astrup: Kvennavatten / Milling Weather (1916). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser et epletre i blomst i forgrunnen, med husene i en klynge i bakgrunnen

Nikolai Astrup: Epletre i blomst / Apple tree in bloom (ca. 1925). Sparebankstiftelsen DNB.

Gjennom historien har Astrups hage båret forestillingen om frodige og eventyrlige vekster, og mange har valfartet til stedet for å oppleve kunstnerens egenartete hjem.

Kode har bidratt til fagfellesskapet rundt den viktige hagehistoriske kartleggingen av Astruptunet, som i dag forvaltes av Musea i Sogn og Fjordane.

Her inngår også forskning på Astrups holdning til vern og gjenbruk av arkitektur, bevaring av tradisjonshåndverk, og videreføringen av bunadstradisjoner.

Konen Engel Astrup (1892–1966) deltok aktivt i dette arbeidet. Hun ble særlig kjent for tekstiltrykkene, med bunadsforklær for Sunnfjordbunaden, gardiner og duker.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser et interiør skildret i rike farger. En kvinne i bakgrunnen, med to barn i forgrunnen, liggende i en vugge og en seng.

Nikolai Astrup: Interiør med vugge / Interior with Cradle (1920-27). Sparebankstiftelsen DNB.

Astrup i vår tid

Astrups kjærlighet og omtanke for naturen, stedet og nærmiljøet gjør han særlig aktuell i vår tid.

Livet og kunsten hans har en dyp gjenklang i samtidens engasjement for gjenbruk, selvberging – og ikke minst klimatiske spørsmål som knyttes til naturvern og en bærekraftig livsstil.

Kunstneren er forbilledlig i sin væren med naturen. Dette blir godt illustrert i en historie der kunstneren holder en fugleunge forsiktig i de store, arbeidshendene sine og hvisker: «Her banken naturens hjerte».

Denne følelsen er en essens i Astrups kunstnerskap.

Et maleri av Nikolai Astrup, som forestiller et vinterlandskap. Vi ser en fugl sittende på en sten i vannkanten og snødekte fjell i bakgrunnen.

Nikolai Astrup: Fugl på sten / Bird on a Stone (1913). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri av Nikolai Astrup, som framstiller en familie samlet rundt et hagebord, omgitt av grønne trær.

Nikolai Astrup: Fødselsdag i hagen / Birthday in the Garden (1911-27). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri av Nikolai Astrup, som viser et vinterlandskap, med et lite hus som er omgitt av lett snødekte planter.

Nikolai Astrup: Tidlig snø / Cold Spring (1926-27). Sparebankstiftelsen DNB.

Et maleri som viser et portrett av Nikolai Astrup. Han er framstilt i profil, omgitt av blomster og planter.

Moritz Kaland: Portrett av Nikolai Astrup / Portrait of Nikolai Astrup, 1914.

Nikolai Astrup, i et portrett malt av Moritz Kaland.