Hopp til innholdet

Huskomponist

Kodes huskomponist 2024: Andreas Gundersen

Portrett av huskomponist Andreas Gundersen i Harald Sæveruds arbeidsværelse. Han sitter, kledd i en samisk kofte, vi ser bøker i forgrunnen og et piano i bakgrunnen.

Skrevet av: Anette Basso

Årets huskomponist i Kode er Andreas Gundersen.

Vi gleder oss til bestillingsverk og en rekke andre prosjekter, som utarbeides og lanseres i løpet av året. Følg med!

Andreas Gundersen (f. 1993) er en samisk pianist og komponist fra Tana, og blir i 2024 Kodes hittil yngste huskomponist.

Huskomponist-prosjektet i Kode startet i 2021, med et ønske om å løfte frem vår egens tids komponister.

Hver komponist har sin egen vri på hvordan de ønsker å forme sitt år. Gundersen er fjerde huskomponist i rekken, etter Wolfgang Plagge, Rebecka Sofia Ahvenniemi og Ørjan Matre.

«Gundersens musikk er gripende, intens, mangfoldig og søkende, og vi gleder oss til å presentere en spennende kunstner som er på et tidlig stadium i karrieren sin.»

Direktør for Kodes komponisthjem Christian Grøvlen

Aktiv komponist med Tana som base

Etter endt utdanning ved Norges musikkhøgskole, under veiledning av Wolfgang Plagge, flyttet Andreas Gundersen fra Oslo tilbake til Deanu/Tana, hvor han bor og virker som komponist og utøver. Herfra har han etablert nye samarbeid med artister, utøvere og komponister i nord, og spesielt i Sápmi. 

I 2023 trådde han inn i stillingen som Arktisk Filharmonis kunstneriske rådgiver for samisk og kvensk musikk.

Som komponist begynte Gundersen å skrive musikk da han tok timer for komponisten Rune Rebne ved Toneheim Folkehøgskole.

Senere har han gått i lære hos Jon Øivind Ness, studert komposisjon hos Kjell Habbestad og Bente Leiknes Thorsen ved Norges musikkhøyskole (NMH), og ved bachelorstudiet i komposisjon ved NMH under veiledning av Asbjørn Schaatun.

Gundersen er en svært aktiv komponist, men fremdeles også aktiv som utøver. I tillegg til virket som klassisk pianist arbeider han tett på popmusikken, blant annet som produsent og låtskriver.

Han har de siste årene arbeidet særlig innenfor et spektralt og mikrotonalt landskap. Han betegner seg som fransk- og amerikansk-inspirert, i kombinasjon med sofistikert harmonikk.

«Bull, Grieg og Sæverud bygget alle på hver sin måte sin musikk på norsk folkemusikk. En viktig del av Andreas´ kunstnerskap er forankret i den samiske kulturen han tilhører, og bringer dermed denne tradisjonen videre inn i vår tid.»

Christian Grøvlen
En ung mann i samisk drakt sitter ved Edvard Griegs klaver i stuen på Troldhaugen

Se også