Hopp til innholdet

Andreas Gundersen og Ensemble Ernst: Sinfonietta

Konsert på Troldhaugen

Andreas Gundersen

Andreas Gundersen. Foto: Frode Bakken.

Når

Hvor Troldhaugen

Inngang 290 kr

Samtidsmusikk i storformat når Kodes huskomponist møter et av Norges fremste ensembler for ny musikk.

Kjøp billett

Andreas Gundersen tar med seg to verk som begge uttrykker sosial og politisk bevissthet på vegne av den samiske kulturen. På programmet står også nyere italiensk kammermusik og en eksentrisk amerikansk kultkomponist.

Praktisk informasjon

Pris: 290,- for voksen og 50,- for barn.

Dersom du er kode medlem UNG får du konsertbilletter til 100,-

Sted: Troldsalen, Troldhaugen

Varighet: 60 min

Ensemble Ernst

Ensemble Ernst

Program

Andreas Gundersen: Badjel - for sinfonietta
Francesco Filidei: Finito ogni gesto - for fløyte, klarinett, horn, perkusjon, fiolin og cello
Andreas Gundersen: Go vel suoivvannai moaitá ilá báhkkasa - for sinfonietta, urfremføring
Conlon Nancarrow: Studies for player piano No. 6 & No. 7 - arr. for sinfonietta av Yvar Mikhashoff.

Andreas om musikken

Badjel er samisk for «over» og er hentet fra den samiske komponisten John Persens orkesterverk Over kors og krone (1999), som var en omskriving av hans livsverk, operaen Under kors og krone (1985). Persens opera var et bestillingsverk til Den Norske Opera, men ble med stor urett aldri urfremført. Badjel er skrevet som en påminnelse om Johns sorg over hendelsen, og den kampen han måtte stå i i møte med en organisasjon som urokkelig lot det passere i stillhet. La oss aldri glemme Johns enorme bidrag til samtidsmusikk-miljøet, som organisator og komponist. Han står som en bauta i samisk musikkhistorie.

Go vel suoivvannai moaitá ilá báhkkasa er et sitat fra Áillohaš (Nils-Aslak Valkeapää ) og kan oversettes til «Når endatil skyggen syns det er for varmt». Verket er på mange måter en formstudie av Oliver Messiaens Quatuor pour la fin du Temps og søker å dra linjer mellom de menneskerettighetsbrudd som blir begått i Sápmi (Sameland) i dag og andre skjebner som har lidd under tyranniske regimer tidligere. Vi står midt i et brytningspunkt i kampen om å bevare vår samiske kultur, og retten til å bruke naturen på en bærekraftig måte for vårt folk og våre etterkommere. Det er med dypeste alvor vi må innrømme; dette er ingen kamp mot vindmøller.

Francesco Filidei (f. 1973) slo for alvor gjennom med det spektakulært merkelige orkesterstykket Macchina Per Scoppiare Pagliacci (Maskin for å denge klovner med, 2004). Filidei er tidligere elev av den italienske komponisten Salvatore Sciarrino og har lykkes med å forene sin lærers sans for klang og poesi med humor og absurditet. Kammermusikken hans er som regel lavmælt og utsøkt vakker.

Den amerikanske komponisten Conlon Nancarrow (1912-1997) hører til de store eksentrikerne i det forrige århundrets samtidsmusikk. Han ble beryktet for å komponere musikk som etter sigende var uspillelig for mennesker. Han valgte seg derfor selvspillende piano som medium for en stadig mer rytmisk kompleks musikk. Nancarrow komponerte sine etyder for selvspillende piano mellom 1948-1992.

Om musikerne

Ensemble Ernst har spesialisert seg på musikk fra vår nære samtid, og mottatt entusiastisk mottagelse og kritikker under turneer i Norge, Norden og Tyskland.

Bak musikernes engasjement for å spille musikken ligger et sterkt ønske om kommunikasjon til et bredere sammensatt publikum, noe som gjør at alt fra programsetting til presentasjon og framføring må bunne i en tydelig motivasjon.

Andreas Gundersen er en samisk pianist og komponist, og Kodes huskomponist for 2024. Etter endt utdanning ved Norges musikkhøgskole (NMH) flyttet Andreas Gundersen fra Oslo tilbake til Deanu/Tana, hvor han bor og virker som komponist og utøver. Herfra har han etablert nye samarbeid med artister, utøvere og komponister i nord, og spesielt i Sápmi. I 2023 trådde han inn i stillingen som Arktisk Filharmonis kunstneriske rådgiver for samisk og kvensk musikk.

Gjennom året som huskomponist vil Gundersen sette sitt preg på programmet i Kode, og også skrive et bestillingsverk som vil fremføres på Troldhaugen 1. november.


Relatert innhold